close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

ביטול הסכם גירושין - מתי ואיך זה אפשרי?

מערכת שורשיד חשוון, תשפד29/10/2023

אף שהסכם גירושין הוא הסכם מחייב, ניתן לבטלו בנסיבות מסוימות כגון אי הסכמה הדדית, שינוי נסיבות, פגמים בכריתתו או חלוף זמן ממושך

תגיות:
צילום: freepik

הסכם גירושין הוא הסכם משפטי מחייב בין בני זוג המעוניינים להתגרש. הסכם כזה קובע את תנאי הגירושין בין בני הזוג, כגון חלוקת רכוש, מזונות ומשמורת ילדים. עם זאת, לעיתים נוצרים שינויי נסיבות שבעטיים אחד מבני הזוג מעוניין לבטל את ההסכם ולמנוע את הגירושין. מתי וכיצד ניתן לבטל הסכם גירושין?

אי הסכמה הדדית
ככלל, הסכם גירושין הוא הסכם מחייב שניתן לבטלו רק בהסכמה הדדית של שני הצדדים. אם אחד מבני הזוג מעוניין לבטל את ההסכם אך בן/בת הזוג מסרב/ת, ההסכם יוותר בתוקף. עם זאת, אם הנסיבות השתנו מאז חתימת ההסכם באופן מהותי (למשל נולד ילד נוסף), בית המשפט עשוי לאפשר ביטול חד צדדי של ההסכם.

שינוי מהותי בנסיבות
אחד הנימוקים העיקריים של ביטול הסכם גירושין הוא שינוי מהותי בנסיבות מאז חתימתו. שינויים כגון הולדת ילד, מחלה קשה של אחד מבני הזוג, שינוי משמעותי במצב הכלכלי ועוד - עשויים להוות עילה לביטול ההסכם, גם ללא הסכמת הצד השני. במקרים אלה ניתן לפנות לבית המשפט בבקשה לבטל את ההסכם.

פגמים בכריתת ההסכם
במקרים בהם נפל פגם יסודי בכריתת הסכם הגירושין, כגון הונאה או כפייה, ניתן לבטלו. לדוגמה, אם אחד מבני הזוג הסתיר נכסים במטרה להתחמק מחלוקת רכוש הוגנת. גם טעות מהותית, כגון אי ידיעה על נכס משמעותי בחלוקת הרכוש, יכולה להוות עילה לביטול.

חלוף זמן
אחת הדרכים לבטל הסכם גירושין היא חלוף זמן ממושך מאז חתימתו. לרוב, בתי המשפט לא יאפשרו ביטול לאחר יותר משנתיים, שכן מדובר בפרק זמן סביר למימוש הסכם גירושין. עם זאת, בנסיבות חריגות כגון מחלה קשה, ניתן לבטל הסכם גם לאחר תקופה ארוכה יותר.

הליך משפטי לביטול הסכם גירושין
כאשר מבקשים לבטל הסכם גירושין ללא הסכמת הצד השני, יש לפנות לבית המשפט בבקשה רשמית. תחילה יוגש כתב תביעה המפרט את הנימוקים לביטול ההסכם, לאחר מכן יתקיים דיון מקדמי ולבסוף תקבע תאריך לדיון משפטי מלא. במהלך הדיון ישמע בית המשפט את טענות שני הצדדים ויחליט האם לאשר את ביטול ההסכם. התהליך יכול להימשך זמן מה, ובדרך כלל כרוך בהוצאות משפטיות. חשוב לקבל ייעוץ משפטי מקצועי המתמחה בדיני משפחה.

הגשת בקשה לעיכוב ביצוע הסכם הגירושין
במקביל להגשת הבקשה לביטול הסכם הגירושין, ניתן גם להגיש בקשה לעיכוב ביצוע ההסכם עד להכרעת בית המשפט בעניין ביטולו. הגשת בקשה לצו מניעה זמני תאפשר לעכב את ביצוע סעיפי ההסכם, למשל חלוקת הרכוש המשותף או מסירת הדירה למגורים. על מנת לקבל צו מניעה יש לשכנע את בית המשפט כי יש סיכוי סביר שהבקשה לביטול ההסכם תתקבל, וכן שביצוע ההסכם בשלב זה עלול לגרום נזק בלתי הפיך.

לסיכום, אף שהסכם גירושין הוא הסכם מחייב, ניתן לבטלו בנסיבות מסוימות כגון אי הסכמה הדדית, שינוי נסיבות, פגמים בכריתתו או חלוף זמן ממושך. עם זאת, מומלץ לנסות ולהגיע להסכמה עם בן/בת הזוג לפני פניה לבית המשפט לביטול חד צדדי של ההסכם. ייעוץ משפטי מקצועי יכול לסייע בבחינת האפשרויות העומדות לרשותכם במצב זה.

הוסף תגובה
צילום: freepik
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה